Zdrowa żywność

Jak stosować oleje?

Jak stosować oleje?

Oleje roślinne to bardzo ważny składnik prawidłowo skomponowanej diety. Oleje rośliny otrzymywane są z oleistych części roślin – nasion, owoców bądź pestek. Według aktualnych zaleceń Światowej Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) tłuszcz powinien stanowić minimum 15-20% i maksymalnie 30-35% dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Oleje przede wszystkim dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) odpowiedzialnych za ochronę przed chorobami układu krwionośnego oraz nowotworami. Oferta olejów roślinnych jest bardzo bogata – podpowiadamy, które wybrać.

OLEJ RZEPAKOWY – uznawany jest za jeden z najbardziej wartościowych olejów. Dostarcza organizmowi kwasów omega-3 i omega-6 w odpowiedniej proporcji. Rafinowany olej rzepakowy to doskonale sprawdza się podczas pieczenia, smażenia oraz gotowania. Natomiast ten w postaci nierafinowanej to znakomity dodatek do dań na zimno, w tym sałatek, kanapek oraz świeżych warzyw.

OLEJ SŁONECZNIKOWY – stanowi bogate źródło witaminy E, zwanej witaminą młodości. Dostarcza również sporej ilości kwasu omega-6. Rafinowany olej słonecznikowy doskonale nadaje się do smażenia i pieczenia, a nierafinowany dobrze sprawdza się jako dodatek do sałatek, past i kanapek. Można nim również polać ciepłą zupę na talerzu.

OLEJ RYDZOWY – pozyskiwany jest z rośliny nazywanej lnianką ozimą, rydzem bądź lnicznikiem siewnym. Charakteryzuje się specyficznym smakiem, w którym wyczuwalny jest posmak cebuli oraz gorczycy. Olej rydzowy jest jednym z najbogatszych źródeł kwasów omega-3. Olej rydzowy zaleca się stosować wyłącznie na zimno. Stanowi doskonały dodatek do sałatek, kanapek, warzyw oraz dipów. Można niewielką ilość oleju rydzowego dodać również do koktajlu.

OLEJ Z PESTEK DYNI – wyróżnia się ciemnozieloną barwą i charakterystycznym smakiem. Olej z pestek dyni to cenne źródło kwasów omega-6 oraz niewielkiej ilości kwasów omega-3. Olej z pestek dyni stosujemy na zimno – głównie do sałatek, makaronów i kanapek. Świetnie komponuje się również z deserami, przede wszystkim z sernikiem.

OLEJ SEZAMOWY – pozyskiwany jest z nasion sezamu. Stanowi dość bogate źródło witaminy B6 oraz witaminy E, zwanej witaminą młodości. W swoim składzie ma również magnez, fosfor, wapń, żelazo oraz cynk. Olej sezamowy dostarcza organizmowi również sezaminę i lecytynę. Z uwagi na przyjemny, lekko orzechowy posmak stanowi główny składnik kuchni azjatyckiej. Dodaje się go głównie do dań smażonych oraz zup na sam koniec ich przygotowywania.

OLEJ KOKOSOWY – zawiera witaminy E oraz K. Wyróżnia się białą barwą i w zależności od temperatury zmienia postać z płynnej na stałą. Jest to proces całkowicie naturalny oraz bezpieczny i nie wpływa na właściwości oleju. Olej kokosowy znalazł bardzo szerokie zastosowanie. Może zastępować masło na kanapkach, idealnie sprawdza się jako dodatek do owsianek oraz słodkich deserów. Do smażenia świetnie sprawdza się podczas przyrządzania dań w stylu azjatyckim. Ponadto olej kokosowy znalazł szerokie zastosowanie kosmetyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *