Zdrowa żywność

Ocet – rodzaje, właściwości i zastosowanie

W wyniku fermentacji można uzyskać różne rodzaje octu. Jakie mają one właściwości i zastosowanie? Dlaczego warto wykorzystywać ocet różnych rodzajów w kuchni i z czym go łączyć? Zapoznaj się z poradnikiem Biomondo.pl i dowiedz się, jakie właściwości lecznicze może mieć ocet jabłkowy, balsamiczny i inne, które kupisz w sklepach.

Proces powstawania octu

Ocet powstaje na skutek fermentacji surowców zawierających cukier (ryż, owoce) lub alkohol (na przykład wino czerwone lub owocowe). Poprzez dodanie bakterii kwasu octowego uzyskuje się cierpki w smaku kwas octowy o wielu właściwości. Różne rodzaje octu mają odmienny smak, moc i właściwości zdrowotne, które doceniali już starożytni Grecy i Rzymianie.

Jakie rodzaje octu znajdziemy w sklepach? Między innymi:

  • ocet balsamiczny,
  • ocet owocowy, na przykład malinowy,
  • ocet cydrowy z jabłek,
  • ocet kokosowy,
  • ocet winny.

Ocet – rodzaje i właściwości

Ze względu na obecny w składzie kwas ocet może znakomicie wspomagać pracę układu pokarmowego. Dlatego też warto go spożywać po obfitym, ciężkim posiłku. W ten sposób możemy zapobiec pojawieniu się zgagi i pobudzić produkcję kwasu żołądkowego oraz soków trawiennych. Ocet ma także właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

Ocet balsamiczny

Ocet balsamiczny powstaje z winogron, które leżakują w beczkach nawet przez kilka lat, stąd jego smak jest mniej kwaśny, a bardziej wyrafinowany i wyrazisty. Wystarczy bardzo niewielka ilość, by potrawa nabrała jego smaku i aromatu. We Włoszech słynie on z właściwości wspomagających pracę układu pokarmowego.

Ocet winny

Ocet winny biały lub czerwony często wykorzystywany jest w kuchni do robienia marynat do mięsa, zwłaszcza wołowiny i dziczyzny.

Ocet cydrowy

Ocet cydrowy powstaje z jabłek i często dodawany jest do sałatek i surówek. Zawiera witaminy A, B, C, E, P, a także mikroelementy, takie jak krzem, potas i magnez.

Ocet owocowy

Wśród octów owocowych warto wyróżnić ocet malinowy lub pozyskiwany z owoców granatu. Ocet malinowy zawiera jeszcze więcej witamin od jabłkowego (zwłaszcza witaminy C oraz błonnika). Jest także bogactwem witamin z grupy B oraz fosforu, magnezu, żelaza, wapnia i kwasu foliowego.

Zastosowanie octu

Ocet często dodaje się do sosów, sałatek, marynat, majonezów sosów i potraw, jednak można stosować go także samodzielnie, na czczo, 15 minut przed posiłkiem, dodając jego niewielką ilość (np. pół łyżki lub łyżka) do połowy szklanki wody. Jeśli chcesz znaleźć ekologiczny ocet o wielu właściwościach, postaw na internetowy sklep ze zdrową żywnością, w którym kupisz ocet ekologiczny, m.in. cydrowy, owocowy malinowy, kokosowy czy z owoców granatu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *