JAK NIE CUKIER TO CO?

Chyba każdy z nas słyszał, że cukier często nazywany jest „białą śmiercią”. Można znaleźć coraz więcej publikacji naukowych, w których mowa, że przyczynia się do obniżenia odporności organizmu oraz wzrostu ryzyka wystąpienia infekcji.

Udowodniono również, że nadmierne spożywanie cukru jest przyczyną podwyższonego poziomu złego cholesterolu a także znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy czy chorób jelita grubego. Ponieważ każdy z nas przyzwyczajony jest do smaku słodkiego, który niewątpliwie jest jednym z ulubionych wielu z nas trudno jest całkowicie wyeliminować cukier z diety. Warto jednak zastąpić tradycyjny biały cukier zdrowszymi zamiennikami.

Ponieważ zdrowie naszych Klientów jest dla nas priorytetem oferujemy szeroki wybór naturalnych zamienników cukru, zarówno w postaci sypkiej, przypominającej klasyczny biały cukier jak i syropów. Profilaktycznie wszyscy powinniśmy przynajmniej starać się wyeliminować cukier z diety. W  dzisiejszych czasach niestety 100% eliminacja cukru jest niemal niemożliwa. Duży problem stanowi bowiem, tzw. ukryty cukier, który można znaleźć praktycznie we wszystkich produktach przetworzonych. Najwięcej cukru dodawanego jest do batonów, ciastek, słonych przekąsek, napojów a nawet dań obiadowych. Szczególnie na ukryty cukier powinny uważać osoby walczące z nadwagą i  chorujące na cukrzycę. W przypadku potraw, które sami przygotowujemy warto tradycyjny cukier zastąpić np. stewią czy ksylitolem a w przypadku herbaty czy soku całkowicie zrezygnować z  dosładzania.

Alternatyw dla cukru jest wiele, poniżej opisujemy te, które wg nas nie tylko rewelacyjnie zastępują biały cukier ale i wykazują szereg właściwości prozdrowotnych.

KSYLITOL – pozyskiwany jest z kory brzozy, stąd też często można go znaleźć pod nazwą cukier brzozowy. W porównaniu z klasycznym białym cukrem dostarcza o wiele mniej kalorii, ma również niski indeks glikemiczny.

Ksylitol:

  • zapobiega próchnicy zębów,
  • wzmacnia układ odpornościowy organizmu,
  • likwiduje nieprzyjemny zapach z ust,
  • wykazuje działanie antybakteryjne.

Ksylitol to świetny zamiennik cukru do słodzenia napojów, przetworów oraz wypieków. Zalecany jest szczególnie diabetykom, osobom z  zakłóconą tolerancją glukozy czy insulinoodpornością a także tym, którzy pragną zgubić zbędne kilogramy bądź zachować szczupłą sylwetkę.

ERYTRYTOL – jest bardzo delikatny w smaku. Można powiedzieć, że praktycznie jest pozbawiony kalorii, gdyż 1 g erytrytolu dostarcza jedynie 0,2 kcal.

Erytrytol:

  • wykazuje silne działanie antyoksydacyjne,
  • jest łagodny dla żołądka,
  • wzmacnia odporność organizmu,
  • jego indeks glikemiczny jest bliski zeru.

Erytrytol z powodzeniem zastępuje biały cukier. Można go stosować na zimno lub do pieczenia czy gotowania.

STEWIA – to w pełni naturalny środek słodzący. Jest bezpiecznym i niskokalorycznym słodzikiem, doskonałą alternatywą dla tradycyjnego cukru.

Stewia:

  • przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi,
  • wykazuje właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze,
  • jest bezpieczna dla diabetyków (nie podnosi poziomu cukru we krwi),
  • wspomaga odchudzanie (obniża apetyt).

Stewię można stosować do słodzenia gorących oraz zimnych napojów, do wypieków, deserów oraz przetworów. Jej słodkość pozostaje bez zmian nawet w wysokich temperaturach.

FRUKTOZA – jest naturalnym środkiem słodzącym, doskonale zastępującym klasyczny cukier. Należy do  grupy węglowodanów prostych. Nazywana jest cukrem owocowym a jej naturalnymi źródłami są  miód, dojrzałe owoce oraz nektary kwiatów.

Fruktoza:

  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory,
  • zmniejsza ryzyko powstawania próchnicy zębów,
  • charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym,
  • nie wywołuje hiperglikemii oraz ułatwia diabetykom kontrolę nad ilością cukru we krwi.

Fruktozę z powodzeniem można stosować do wypieków, słodzenia kawy czy herbaty.

CUKIER KOKOSOWY – wytwarzany jest z kwiatów palmy kokosowej. Ponadto wyróżnia się dość niskim indeksem glikemicznym. Charakteryzuje się słodkim smakiem z lekką nutą karmelu i aromatem kokosa. Jest bardzo dobrym źródłem potasu, żelaza, cynku i wapnia

Cukier kokosowy:

  • jest naturalnym produktem otrzymywanym tradycyjnymi metodami,
  • nie jest poddawany procesowi rafinacji,
  • wykazuje ten sam poziom słodkości co tradycyjny biały cukier,
  • posiada niższy indeks glikemiczny niż biały cukier.

Ze względu na kokosowo – karmelowy posmak cukier kokosowy idealnie komponuje się z kawą i deserami. Stanowi również ważny składnik dań kuchni azjatyckiej.

SYROP DAKTYLOWY – wyróżnia się doskonałym słodkim smakiem i lekką, płynną konsystencją. Dostarcza organizmowi magnez, potas oraz wapń.

Syrop daktylowy:

  • zmniejsza podatność na osteoporozę,
  • oczyszcza i usprawniają pracę jelit,
  • łagodzi objawy przeziębienia i zmniejsza stany zapalne,
  • wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Syrop daktylowy do doskonała polewa do naleśników i gofrów. Stanowi również ważny składnik zdrowych batoników energetycznych czy tzw. kulek mocy.